woensdag 25 juni 2014

de Pekingexpress tuft door


Onze trein naar China is gisteren alweer het vierde station gepasseerd. Dat wil zeggen, de vierde cursusmiddag is geweest, nog eentje te gaan.  Gisteren bespraken we de onderwerpen identiteit en loyaliteit. Hoe voel je je als geadopteerde? Sommigen kinderen zijn al vroeg bezig met vragen als “waarom ben ik afgestaan, hoe zou het met mijn chinese/amerikaanse/hongaarse/colombiaanse/enz. moeder zijn, waarom wilde ze mij niet houden enzovoorts. Anderen komen pas veel later in dit stadium. Hoe ga je daar als adoptieouder mee om en wat vertel je bijvoorbeeld als jouw kind is afgestaan omdat de moeder het mishandelde?  Allerlei vraagstukken dus.

Ook was er ruimte om met elkaar te brainstormen over verschillende stellingen. Deze keer in 2 groepen: de (toekomstige) vaders en (toekomstige)moeders apart. Dat was leuk want we hadden heel wat met elkaar te bespreken en anderen kunnen jou ook weer nieuwe inzichten geven waar je wat aan hebt. Voor sommigen van ons was het medische traject nog maar net of nog niet afgerond.

Dat bracht mij in gedachten ook weer even terug naar precies een jaar geleden. Toen kregen wij onze laatste 2 kanshebbers teruggeplaatst. Man, man wat een spanning en verdriet was dat steeds weer. Waarschijnlijk snapt iedereen dat wel, maar echt. IVF/ICSI of andere vruchtbaarheidsbehandelingen: het is bepaald geen feestje! Talloze malen lag ik daar in de “relaxfauteuil”van de gynaecoloog. En het UMCG is een academisch ziekenhuis dus regelmatig lig je in je meest charmante positie met meekijkende student (op snuffelstage) aan je zijde. Starende op het echoscherm of de eitjes een beetje wilden groeien in het gewenste tempo na al die zelf er in gejaste injecties.

 Tot op de laatste keer kon ik echt geen wijs worden van wat er op dat zwartwitte scherm te zien was. Soms een hoopvol knipperend iets waarop ik dan hoopte dat de arts zou zeggen : “ach kijk nou eens mevrouw, laat die behandeling maar zitten, u bent toch zo maar zwanger geworden!”. Maar dat was dan altijd een slagader van mezelf die daar knipperde... Op een gegeven moment werd ik er helemaal bijgelovig van. Bij een ooievaar die overvloog dacht ik: Dat is een goed teken! Maar die ooievaar liet toen net een enorme flats vallen...die had duidelijk schijt aan ons....

En dan al die puncties, ook al BESLIST GEEN FEESTJE!  Dan lig je echt op de plek waar de actie is...De behandelkamer waar eicellen geoogst worden en hopelijk als embryootjes weer teruggezet een paar dagen later. Wederom in die relaxfauteuil. Dan komen ze op je af met een apparaat waarvan je denkt “gaan jullie een walvis afschieten ofzo?”. Maar nee, ze gaan eiblaasjes aanprikken en leegzuigen . Uit jou. Vraag maar niks. Geen feestje.

Los van het feit dat het geen succes gebracht heeft ben ik echt blij dat het allemaal achter de rug is en dat we nu een nieuwe kans hebben.  Iets waar je veel voor moet doen maar er zijn in elk geval geen naalden, hormonen en andere ellende voor nodig. Want dat sucks, echt! Of eigenlijk suckt het vooral heel erg als je er zoveel voor doet maar het heeft geen enkel resultaat. Wij zijn er altijd vrij open over (en nu al helemaal...)geweest. Je merkt dan dat andere mensen ook vaak een eigen verhaal hebben, hun eigen sores en nare ervaringen. Is het niet op het gebied van kinderen krijgen dan wel met iets anders. Ieder huisje heeft zijn kruisje, er over praten (of schrijven) lucht vaak op en helpt je verder. Bij dezen dank aan allen die geluisterd hebben, het heeft me goed gedaan!

 Open er over vertellen doet niet iedereen maar toch: de wachtkamer zat altijd vol. 1 op de 6 stellen heeft fertiliteits”gedoe”. Niet iedereen komt er voor in het ziekenhuis en minder dan de helft daarvan heeft uiteindelijk succes.  Dus zeg niet te snel “het was in no time raak” of “ik word al zwanger als ‘ie naar me kijkt” want er zijn heel veel mensen voor wie dat moeilijk is om aan te horen. En dan hebben wij nog het grote geluk dat we een prachtige zoon hebben die zonder gedoe zomaar kwam, wat een voorrecht, wel een feestje! Dat gun je iedereen!

Vanavond zat Frank weer eens te fantaseren over zijn broertje of zusje. “ Op welke kamer gaat hij/zij slapen dan? Misschien moet ‘ie eerst op een matrasje naast jullie voor als hij bang is ‘s nachts. Maar hij mag ook bij mij op de kamer hoor, gezellig naast mij! “. Frank heeft het vaak over “hij” maar zei laatst dat hij het liefst een zusje wil van 2 jaar oud. Grappig ik dacht dat hij juist een broertje zou willen dichterbij zijn eigen leeftijd.  Nou ja, we zullen zien wat het volgende jaar ons gaat brengen, hopelijk rijdt de Pekingexpress gestaag door, dan komen we uiteindelijk een x op onze bestemming aan!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten